Pædagogisk vikaruddannelse til specialområdet – 32 dage

Pædagogisk vikaruddannelse til specialområdet – 32 dage

Vikaruddannelsen indeholder følgende emner:

Arbejdet med lavaffektive metoder
– Low Arousal

Mål med forløbet: Deltageren kan, med afsæt i en forståelse for konfliktminimering, ikke-konfrontation og forebyggende indsats med fokus på metoden Low Arousal, skabe afstemte relationer til borgere med kognitive funktionsnedsættelser og problemskabende adfærd, og herigennem skabe en trivselsfremmende indsats, der minimerer problemskabende adfærd og magtanvendelser i det pædagogiske arbejde. Deltageren har forståelse for de grundlæggende principper i Low Arousal og kan forstå problemskabende adfærd som en mestringsstrategi for borgeren, og tilpasse eventuelle krav i forhold hertil. Deltageren kan, på baggrund af viden om affektregulering og selvkontrol, identificere, forebygge og håndtere for høj eller for lav arousal og tilpasse egen adfærd, samt pædagogiske og fysiske rammer til gavn for borgerens trivsel. Deltageren har viden om stress, og kan på baggrund af iagttagelser udarbejde enkle stress-analyser, samt vurdere borgerens samlede stress-belastning i en given situation, og justere den pædagogiske indsats og forventninger på denne baggrund. Deltageren har forståelse for eget og kollegers ansvar i konflikter, og kan reflektere over egen og kollegers rolle i borgerens liv. Deltageren kan på baggrund heraf indgå i faglig sparring med kolleger med sigte på at minimere konflikter.

Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelser

Mål med forløbet: 1.Deltageren kan med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser, yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.2. Deltageren har viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov, ADHD, OCD og Tourettes syndrom samt om relaterede trivselsproblemer så som adfærdsforstyrrelser.3. Deltageren kan indgå i en afstemt relation og samarbejde med den enkelte person med adfærds- eller udviklingsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder, se bag om denne adfærd og tilpasse krav og forventninger til den enkelte persons forudsætninger med afsæt i dennes ressourcer. I forlængelse heraf kan deltageren iværksætte indsatser, der støtter, skærmer og fremmer den enkelte person med autisme og/eller ADHD, i forhold til trivsel i sociale sammenhænge4. Deltageren kan indgå i respektfuldt samarbejde med pårørende omkring den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og udveksle relevante iagttagelser5. Kollegialt kan deltageren dele iagttagelser relevant for den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser i det daglige arbejde samt ved visitation og bevillinger.

Voksenhandicap – omsorg, sundhed og pædagogik

Mål med forløbet: 1. Den pædagogiske assistent kan anvende den pædagogiske faglighed i et samspil med pleje og omsorgsopgaver. Dette sker i et respektfuldt afstemt relationsarbejde, med vægt på sundheds- fremme og sygdomsforebyggelse, i samarbejdet med borgeren med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse. 2. Med afsæt i borgerens perspektiv, empowerment og livskvalitet kan den pædagogiske assistent reflektere og handle etisk i forhold til spørgsmål om intimitet og personlige grænser, der gælder såvel i forhold til borgeren og egen rolle.3. Den pædagogiske assistent kan understøtte en sundhedspædagogisk indsats i samarbejde med borgeren omkring sygdomsforebyggelse og sundhedsfremmende tiltag i et helhedsperspektiv i forhold til kost, motion og mental trivsel. Dette skal ske under hensyn til borgerens ønsker, ressourcer og belastninger. 4. Med udgangspunkt i et kendskab til relevante livsstilsbetingede sygdomme hos voksne med nedsatte psykiske og fysiske funktionsnedsættelser kan den pædagogiske assistent indsamle og handle på basale data vedrørende somatiske observationer herunder væskemangel, smerter, fordøjelse/obstipation, fejlernæring, vejrtrækning, kredsløb, vandladning, søvn, hygiejne, medicinpåvirkning osv. 5. Den pædagogiske assistent kan bruge sundhedspædagogiske overvejelser til at handle i spændingsfeltet mellem omsorgspligt og selvbestemmelse på baggrund af de lovgivningsmæssige rammer6. Den pædagogiske assistent kan kommunikere ligeværdigt og konfliktminimerende under hensyn til den enkeltes forudsætninger og ressourcer til at kommunikere7. Den pædagogiske assistent kan dokumentere, observere og formidle pædagogiske iagttagelser i samspil med relevante sundheds-, pleje og omsorgsaspekter til kollegaer og tværfaglige samarbejdspartnere. Ligeledes kan pårørende og frivillige inddrages ud fra borgerens samtykke.

Generel hygiejne i socialt og pædagogisk arbejde

Mål med forløbet: Deltageren kan forebygge smittespredning på institutioner og i den enkelte borgers hjem i socialt og pædagogisk arbejde. På baggrund af viden om hygiejniske principper, smittemåder, smitteveje og afbrydelse af smitteveje, kan deltageren anvende generelle smitteforebyggende forholdsregler, herunder udføre korrekt håndhygiejne samt anvende de mest kendte desinfektionsmidler. Deltageren kan handle hensigtsmæssigt på baggrund af kendskab til de mest almindelige infektioner og smitsomme sygdomme, herunder multiresistente bakterier. Eksempelvis kan deltageren anvende værnemidler og isolationsregime, ligesom deltageren opnår en forståelse for, hvornår det er relevant at behandle med antibiotika. Deltageren kan forholde sig til de dilemmaer, de smitteforebyggende forholdsregler giver i hverdagen. Deltageren kan ligeledes videregive viden om de hygiejniske forholdsregler på arbejdspladsen til nyt personale og praktikanter, samt gøre opmærksom på, at god hygiejne er en naturlig del af arbejdet.

Magt og omsorg

Mål med forløbet: Deltageren kan i samværet med og omsorgen for borgeren tage udgangspunkt i borgerens oplevede behov for hjælp og støtte og yde denne på en værdig og respektfuld måde ud fra reglerne om magtanvendelse. Deltageren kan kende adfærd, der viser, at borgeren ikke oplever behov for hjælp og kan analysere baggrunden for, at borgeren vægrer sig ved omsorgsydelsen. Deltageren kan udarbejde handleplaner, der giver mulighed for omsorgsydelse uden anvendelse af magt. Deltageren kan anvende de gældende indberetningsskemaer og kender det formelle arbejde omkring indberetning og anmodning om indgreb i selvbestemmelsesretten.

Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde

Mål med forløbet: Deltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter. Deltagerne har konfliktforståelse og kan anvende forskellige konfliktløsningsmodeller. De har kendskab til egne konfliktmønstre og kan anvende relevante roller i brugernes konflikter eller i de konflikter, som de selv er en del af.

Voksenhandicap – aldring og demens

Målet med forløbet: Den pædagogiske medarbejder kan, i et helhedsorienteret perspektiv og på et social- og sundhedspædagogisk grundlag, yde omsorg og rehabilitering med afsæt i respekten for den enkelte borger og inddragelse af dennes pårørende. Den pædagogiske medarbejder kan identificere, reagere på, understøtte og varetage aldersbetingede behov, herunder ved demenssygdom og hos et ældre menneske med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Den pædagogiske medarbejder kan genkende alderdomsprocessen og de almindeligt forekommende symptomer forbundet hermed, samt specifikke symptomer på demenssygdom. Deltageren kan reflektere over betydningen heraf for hverdagslivet, samt som samfundsmæssigt vilkår, og på den baggrund kan deltageren iværksætte målrettede indsatser. Med afsæt i borgerens livshistorie, ressourcer og muligheder for meningsfuld livsudfoldelse kan den pædagogiske medarbejder arbejde etisk med, reflektere over og handle ud fra sundheds- og trivselsfremmende indsatser. Den pædagogiske medarbejder kan, i det socialpædagogiske arbejde, sikre et værdigt og respektfuldt samvær med borgeren, på baggrund af gældende lovgivning, herunder reglerne om omsorgspligt og magtanvendelse. Den pædagogiske medarbejder kan iagttage og dokumentere borgerens hverdagsliv og aktuelle funktionsniveau og kan på baggrund heraf indgå i en sammenhængende indsats med kollegaer, det øvrige tværfaglige samarbejde og pårørende.

Dokumentation og evaluering af pæd./sosuarbejde

Målet med forløbet: Deltageren kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. Deltageren har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på og kan inddrage de retslige og etiske aspekter i valget af dokumentationsformer. Deltageren kan indgå i arbejdet med at iagttage, beskrive og analysere egen daglig praksis med henblik på en vurdering af, om denne leder frem mod de opstillede mål og en udvikling af praksis. Deltageren kan videregive observationer til relevante samarbejdspartnere og indgå i dialog med disse om fremtidige handlemuligheder.

Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmning

Målet med forløbet: – Deltageren kan iværksætte en neuropædagogisk trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren med udviklingshæmning med udgangspunkt i borgerens behov, ønsker og motivation set i et livslangt perspektiv.- Med afsæt i viden om hjernens plasticitet og borgerens evne til, i samspil med omgivelserne, at udvikle sig, kan deltageren afstemme den socialpædagogiske indsats med borgerens forudsætninger herunder have forståelse for borgerens eventuelle svingende funktionsniveau. – Deltageren kan kommunikere med afsæt i borgerens foretrukne kommunikationsform på en respektfuld måde og reflektere over kommunikationen med afsæt i en neuropsykologisk forståelse. – Deltageren kan reflektere over betydningen af egen og kollegaers adfærd i samspillet med borgeren med udviklingshæmning, og på baggrund heraf styrke borgerens retsstilling i samarbejdet. – Deltageren kan iagttage og dokumentere hverdagens hændelser i et neuropædagogisk perspektiv og videregive disse på en respektfuld måde til borgeren, de pårørende og andre samarbejdspartnere. Herunder levere iagttagelser til borgerens pædagogiske plan.

Dato: 
Kommer snarest

Varighed:
32 dage

Vil du vide mere om uddannelsen kan du kontakte Knud Erik på Knuderik@altidgruppen.dk eller på 27 11 51 60